Ernest Maragall, nou militant d'ERC, en un acte de la passada campanya electoral / ACN

El partit republicà supera els 9.500 militants i els 23.000 amics i creix en totes les regions del país

Ser més i més forts. Aquest és l’objectiu d’Esquerra Republicana en els moments transcendentals que vivim com a país. Un context de repressió amb el president del partit a la presó i la secretària general a l’exili però que, tal com afirma el vicesecretari general de Coordinació Interna, Territori i Organització d'Esquerra Republicana, Isaac Peraire, “el partit degà de la política catalana està preparat i a punt per a aquest moment”. Tant és així, que el nombre de militants d’Esquerra Republicana ha augmentat des del referèndum de l'1 d'octubre un 11,21% i ja s'enfila per sobre dels 9.500, amb nous membres a totes les comarques catalanes.

El creixement de la militància s’ha concentrat en la regió metropolitana. Destaquen comarques com el Baix Llobregat on el nombre d’afiliats ha crescut un 24% entre l’1 d’octubre i el passat 3 de maig i ja es freguen els 900; la segueixen el Maresme (un 16,8% més) i el Vallès Oriental (un 16,2% més). Per la seva banda, els militants d’Esquerra a la ciutat de Barcelona s’han incrementat en un 18% en els darrers 7 mesos, sobrepassant els 1.375. De fet, la militància de la regió metropolitana ja suposa un 45% del total de militants de la formació republicana. En aquest sentit, Peraire destaca que “som un partit que el formem milers de ciutadans i ciutadanes arreu del país però ens cal ser més”.

Som un partit que el formem milers de ciutadans i ciutadanes arreu del país però ens cal ser més
Isaac Peraire Vicesecretari general de Coordinació Interna, Territori i Organització d'Esquerra Republicana
 Imatge de la darrera jornada de benvinguda a la nova militància, celebrada al mes d’abril / ERC

El nombre de dones militants també ha crescut en els darrers mesos. Del total de nous afiliats entre l’octubre i el maig, el 42% són dones. És a dir, a dia d’avui hi ha un 16% més de republicanes que abans de l’octubre.

A més a més, la xifra d'amics i amigues d'Esquerra Republicana, aquelles persones que col·laboren i participen en activitats però no paguen cap quota, s'ha incrementat considerablement en els darrers mesos. A l'octubre el partit republicà comptava amb 20.920 amics i aquest mes de maig ja en són 23.163, un augment de gairebé l'11%.

Ernest Maragall, Magda Casamitjana o Gabriel Rufián han fet públic que s’han donat d’alta com a militants

El creixement de la militància també s’ha reflectic en la primera línia política. Personalitats de renom com l’exconseller d’Educació de la Generalitat, exeurodiputat, actual diputat al Parlament i exmembre del Moviment d’Esquerres (MES), Ernest Maragall, s’han fet militants d’Esquerra Republicana. Maragall va decidir fer aquest pas el dia que Marta Rovira va haver d’exiliar-se i que van empresonar Carme Forcadell i els consellers. En una carta a Junqueras i Rovira, publicada al diari Ara, explicava: “El rol d’ERC és ara ja del tot principal, però ho ha de ser encara més si volem, tots plegats, guanyar el doble repte que avui ens plantegem entorn dels conceptes de República i 'democràcia’”.

Magda Casamitjana en un acte de la campanya del 21 de desembre / ACN

Per la seva banda, la també exmembre de MES i diputada al Parlament, Magda Casamitjana, en un article a El Punt Avui, recalcava la seva voluntat de sumar-se al projecte republicà “sense cap excusa” i recordava les persones preses i exiliades: “Vull donar-ho tot perquè torneu tots a casa i per construir braç a braç el país tan somniat, la República real de tots i totes” i afegia: “És en aquest moment complicat i difícil de la nostra història que vull participar activament amb vosaltres, amb ERC”.

Magda Casamitjana Diputada al Parlament de Catalunya

El diputat i portaveu republicà al Congrés, Gabriel Rufián, també va anunciar en un article a El Periódico que s’afegia com a militant a la causa d’Esquerra Republicana. Rufián va donar una cinquantena de motius pels quals ha decidit fer aquest gest ara: “Por un partido que me puso el primero cuando era el último. Por un partido que tiene a su gente en la cárcel por no fallar a quienes les votaron”.

Irene Fornós en el míting d'Esquerra a La Ràpita el passat desembre / Marc Puig

Des d’avui mateix, la diputada al Parlament, Irene Fornós, és nova militant del partit republicà. Fornós, que és l'actual coordinadora de Casa Nostra Casa Vostra a les Terres de l’Ebre, ho ha explicat en un article al setmanari L'Ebre: “ERC no deixarà de lluitar per la llibertat dels presos polítics, pel retorn dels exiliats i sobretot, com sempre ha fet, aquest partit seguirà caminant sense parar fins a aconseguir la llibertat del meu país”. Com Maragall, Fornós va prendre la decisió el 23 de març, quan es va produir l’empresonament de la presidenta Forcadell i els consellers Romeva, Bassa, Turull i Rull.

Així mateix, la senadora per Tarragona, Laura Castel, també ha fet pública avui la seva militància a Esquerra Republicana. Castel, llicenciada en Ciències Polítiques, ha fet aquest pas "perquè no ens rendirem ni resignarem" i perquè li agrada "la llibertat i la sororitat, el feminisme i la fraternitat", assegura.

Gabriel Rufián Portaveu al Congrés dels Diputats

A més a més, altres càrrecs públics republicans també han seguit els passos de Maragall, Casamitjana, Rufián, Fornós i Castel i ja són nous militants republicans. És el cas de l’alcalde de Plans de Sió (la Segarra), Xavier Pintó, que també va fer pública la seva nova militància a ERC en un article. “Com alcalde que tinc la sort de ser, crec fermament que és el moment d’ampliar, de créixer, de sumar”, sentenciava Pintó.

A través de Twitter també anunciaven que es feien militants els regidors a Palafrugell, Albert Tané i Pau Lladó. De fet, diverses persones han mostrat el seu suport a ERC amb les etiquetes #socRepublicà i #socRepublicana.

Per sumar-se com a nou republicà o republicana es pot fer amb aquest formulari.