Ja fa força temps que l’Estat espanyol colla l’economia catalana dia sí dia també. De fet, el màxim exponent d’aquesta pressió va arribar el 19 de setembre quan el ministre Montoro va decidir intervenir els comptes de la Generalitat.

Una intervenció que, en cap cas, va tenir en compte la feina feta des del departament d’Economia de la Generalitat que, entre altres realitats indiscutibles, ens ha portat a aconseguir xifres rècord el passat 2017 en, per exemple, exportacions. Tot i els intents per “camuflar” aquestes dades positives no se n’han sortit. Però no s’aturen. Ni ho faran.

Per si tot això fos poc, l’última damnificada d’aquesta pressió per part de l’Estat és, com gairebé sempre, la cultura i el sector audiovisual. Malgrat que fa unes setmanes vam blindar, des d’Esquerra, el sector amb la llei de contractes del sector públic, el ministre interpreta una retroactivitat que obliga a pagar l’IVA a aquells ens culturals que hagin tingut subvencions en els últims anys.

Això suposen molts milions d’euros pel conjunt de grans festivals i teatres del nostre país i un ofec sense precedents que pot obligar a abaixar la persiana a molts d’ells com és el cas del Festival Temporada Alta (i podem sumar-hi les enormes dificultats del Teatre Lliure, del Mercat de les Flors, del CCCB, etc). I no només això: la situació amenaça perillosament a la independència i el treball de TV3, sense el qual el nostre sector audiovisual es pot veure tocat de mort en les properes setmanes.

Si deixem perdre la cultura (ja prou tocada), pal de paller de la nostra societat, estarem abandonant un vehicle de transformació social que és dels majors tresors que tenim. És per això que hem de donar suport rotund i contundent a tots aquells ens que es vegin afectats per aquesta mesura. En aquest sentit, des del front de Madrid i fins a l’últim minut de permanència dins l’Estat, seguirem treballant en diferents línies i direccions amb l’objectiu, un cop més, d’aturar el setge al que ens aboca l’Estat.

La cultura és un dels nostres últims baluards. Lluitem per ella!